شرایط مهریه در طلاق توافقی 1401

وضعیت و شرایط مهریه در طلاق توافقی : زندگی مشترک در همه موارد به تداوم و پایداری منجر نمی شود. برخی مواقع طرفین احساس می کنند نمی توانند این زندگی را در کنار یکدیگر ادامه داده و به طلاق توافقی روی می آورند. همانطور که از نام آن پیداست هر دو طرف یعنی زن و شوهر به طلاق رضایت داده و می خواهند نکاح را منحل کنند. هرچند هیچ گونه نامی از طلاق توافقی در قوانین داخلی ایران وجود ندارد با این حال امروزه درصد بسیار زیادی از طلاق های صورت گرفته به همین روش هستند .

در این مقاله قصد نداریم به چگونگی و کم و کیف طلاق توافقی بپردازیم بلکه یکی از آثار آن را مورد توجه قرار داده ایم . مهریه یکی از آثار مالی طلاق است و به عنوان یکی از بارزترین حقوق زن در زندگی مشترک شناخته می شود. هرچند مهریه یکی از موارد در نکاح است و قرار نیست تا زمان درخواست طلاق، مطالبه آن به تعویق بیفتد با این حال عرف اجتماع به گونه ایست که اغلب در هنگام طلاق یا بروز مشکلات این حق را اعمال نموده و در واقع مهریه خود را به اجرا می گذارند . کلیات مربوط به مهریه در طلاق توافقی را در ادامه بیان کرده ایم.

شرایط مهریه در طلاق توافقی 1401

کلیات مربوط به مهریه در طلاق توافقی

در ابتدا باید نکات قابل توجهی را در خصوص مهریه ذکر کنیم ؛ بسیاری از افراد جامعه هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص قوانین حاکم بر مهریه ندارند یا اینکه اطلاعات غلط و ناقصی دارند ، به همین علت در خصوص آن به اشتباه نظرات مختلفی را بیان می کنند. اول از همه اینکه مهریه در هیچ صورتی ساقط نمی شود مگر اینکه زن از دریافت و مطالبه آن صرف نظر کند. بنابراین حتی اگر زن محکوم به سنگسار و خیانت به همسر خود باشد باز هم می تواند مهریه را پیش از مرگ دریافت کند یا حق دریافت آن به ورثه او منتقل خواهد شد.

قانون جدید مهریه 1401

در مرحله دوم باید به غیرقابل رجوع بودن بذل مهریه اشاره کرد. بنابراین اگر زوجه مهریه را بذل نماید ( ببخشد ) دیگر هرگز نمی تواند آن را ادعا کند مگر اینکه بخشش مهریه در قبال به دست آوردن حق خاصی باشد و مرد از انجام تعهد خود در آن زمینه سرباز بزند. نکته دیگر اینکه مطالبه مهریه متضمن پرداخت مبلغی به عنوان هزینه دادرسی است بنابراین اگر مهریه شما سنگین باشد به مراتب باید هزینه بیشتری را در اوایل دادرسی پرداخت کنید البته این هزینه را می توانید در نهایت و در قالب خسارات قانونی از مرد مطالبه کنید. این مورد مربوط به مطالبه مهریه از طریق دادگاه است ، اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرای ثبت هزینه زیادی ندارد .

در حال حاضر زن نمی تواند برای مطالبه مهریه ابتدائاً به دادگاه مراجعه نماید و در ابتدا باید مهریه خود را از طریق اجرای ثبت مطالبه نماید .

طلاق خلع و مبارات

جالب است بدانید که هرچند نمی توان به صورت دقیق و حساب شده، طلاق توافقی را در زمره طلاق خلع یا مبارات قرار داد اما طلاق توافقی به صورت کلی برگرفته از این نوع طلاق در قانون مدنی و متون فقه است. البته نباید از حرمت توافقات طرفین و قاعده حاکمیت اراده در ایجاد طلاق توافقی نیز چشم پوشی کرد. طبق تعاریف موجود می توان طلاق خلع و مبارات را به صورت ذیل تعریف نمود:

طلاق خلع :

در طلاق خلع، زوجه به علت کراهتی که از مرد دارد با پرداخت مالی به شوهر ، خود را مطلقه می کند اعم از اینکه این مال از میزان مهریه کمتر یا بیشتر یا معادل آن باشد. برخی از حقوقدانان اعتقاد دارند که بذل مهریه به معنای اعطای مال به مرد است و این حق را به زن می دهد تا در قالب طلاق توافقی از مرد جدا شود این درحالیست که اغلب آنان طلاق توافقی را از طلاق خلع جدا می دانند.

طلاق مبارات :

کراهت موجود میان زن و شوهر اگر دو طرفه باشد منجر به طلاق مبارات می شود. در این نوع طلاق نیز زن باید معادل مهر یا کمتر از آن را به همسر خود بپردازد تا وی را مطلقه کند. همانطور که مشخص است طلاق خلع و مبارات در برخی از ویژگی های اساسی با طلاق توافقی شباهت بسیار زیادی دارند اما در کل نمی توان آن ها را مترادف یکدیگر دانست.

توافق زوجین در خصوص مهریه

مهریه در طلاق توافقی مبتنی بر پایه توافقات طرفین است . در واقع طلاق توافقی بدان جهت به این عنوان خوانده می شود که توافق طرفین مبنای تمام آثار مالی و غیرمالی ازدواج را تشکیل می دهد. البته این توافقات باید در چهارچوب قانون صورت گیرند در غیر این صورت قابل استماع نبوده و دادگاه به آن ها ترتیب اثر نمی دهد. به عنوان مثال اگر طرفین بدین صورت به طلاق توافقی رضایت دهند که دیگر هیچ کدام از طرفین اجازه ازدواج مجدد نداشته باشد دادگاه به چنین شرطی ترتیب اثر نخواهد داد و آن را باطل می داند.

بذل مهریه یا پرداخت بخشی از مهریه هیچ گونه منافاتی با موارد مندرج در قوانین ایران ندارد بنابراین زوجین می توانند بدین صورت توافق کنند که مرد به طلاق رضایت بدهد و زن نیز مهریه را ببخشد. البته این توافق صرفاً به مسئله مهریه محدود نمی شود بنابراین زوجه می تواند برای جلب رضایت مرد در خصوص طلاق، از سایر حقوق مالی و غیرمالی خود همانند حق مطالبه نفقه گذشته ، حال و اام عده نیز صرف نظر کند. در خصوص مهریه در طلاق توافقی بهتر است با مشاور حقوقی و وکیل خانواده مشورت کنید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *