شرایط صدور حکم رشد

صدور حکم رشد چه شرایطی دارد ؟ یکی از مهمترین مواردی که در دادگاه های عمومی مورد رسیدگی قرار می گیرد شرایط صدور حکم رشد است. سفیه بودن یکی از ارکان محجور بودن است اما اعتبار آن در خصوص مسائل مالی مطرح می شود و شامل سایر موارد نمی شود. به عنوان مثال فردی که به سن بلوغ رسیده است. از دیدگاه قانون و اسلام توانایی ازدواج که یک مسئله غیرمالی است را دارد اما تا زمانی که از دیدگاه جامعه به عنوان یک فرد رشید شناخته نشود نمی تواند قراردادهای مالی منعقد کند. در ایران سن رشد هم اکنون سن 18 سال است اما با توجه به برخی از شرایط دیرتر یا زودتر از هجده سالگی نیز می توان حکم رشد را از دادگاه دریافت نمود. در این خصوص تفاوتی میان دختر و پسر وجود ندارد .

شرایط صدور حکم رشد

مزایای صدور حکم رشد

همانطور که بیان گردید حکم رشد در خصوص مسائل مالی اعتبار دارد. فردی که رشید نمی باشد به عنوان سفیه شناخته می شود بدین معنا که توانایی مدیریت امور مالی را ندارد و بهتر است بگوییم که ارزش پول را نمی داند. این فرد ممکن است در یک لحظه و از روی احساسات تمام اموال خود را به یک فرد ببخشد یا مخارج وی به نحوی است که اصلاً عقلانی نمی باشد .

البته عدم صدور حکم رشد همانقدر که می تواند باعث حفظ اموال شخص گردد ممکن است با سوء استفاده همراه بوده و فرد را از زندگی اقتصادی دور کند. بنابراین در برخی از شرایط لازم است تا شرایط صدور حکم رشد را بررسی کرده و اختیار مدیریت اموال را به صاحب واقعی آن ها (متقاضی صدور حکم رشد) بسپاریم. در این شرایط به صدور حکم رشد نیاز است.

جامعه تا قبل از سن 18 سالگی همه افراد را به عنوان سفیه و غیر رشید می شناسد. این افراد بعد از 18 سالگی نیز خود به خود از حالت سفه خارج و به حالت رشد می رسند مگر اینکه خلاف آن اثبات گردد. مزیت آن به زمانی باز می گردد که یک قرارداد از جانب یک شخص منعقد شده است و اکنون ادعای عدم رشد او مطرح شده است. اگر دادگاه شرایط شخص را بررسی نماید و مبادرت به صدور حکم رشد نماید قرارداد او معتبر است .

نحوه درخواست صدور حکم رشد

اصولاً ولی، مادر، قیم یا دادستان محل اقامت سفیه کسانی هستند که در طول حجر مسئولیت امور مالی شخص محجور را می پذیرند . فردی که ادعای رشید بودن و خروج از سفه را دارد باید درخواست خود را به طرفیت این افراد ارائه کند. برای اینکار باید علاوه بر ارائه مدارک شناسایی و تشکیل پرونده در دفتر خدمات الکترونیک قضایی، از ادله اثبات دعوی (از جمله نظریه پزشکی قانونی و شهادت شهود) نیز استفاده نماید. البته در خصوص شرایط صدور حکم رشد، علم قاضی حرف اول و آخر را می زند. در این مرحله حضور وکیل اثبات رشد می تواند کمک شایان توجهی به شما نماید. در صورتی که توانایی مالی برای گرفتن وکیل را ندارید از دریافت مشاوره حقوقی غافل نشوید .

سوالات مرتبط با صـدور حکـم رشـد

اینکه گفته می شود علم قاضی مهمترین ادله اثبات رشد است. به این خاطر می باشد که قاضی در جلسه دادگاه سوالاتی را از متقاضی صدور حکم رشد می پرسد. تا شم اقتصادی او را مورد بررسی قرار دهد. افرادی که سفیه شناخته می شوند هرگز نمی توانند پاسخ های عاقلانه ای به این سوالات بدهند. از جمله سوالاتی که مطرح می شود شامل موارد ذیل هستند. با این حال باید بدانید که یک قاضی به انتخاب خود سوالاتی را در باب مسائل اقتصادی مطرح می کند. و سوالاتی که در پایان مقاله درج شده اند جنبه حصری ندارند:

  • چک چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ چگونه برگشت می خورد و اگر برگشت بخورد چه مشکلاتی ایجاد می گردد؟
  • اگر مبلغ بالایی در اختیار شما قرار بگیرد چکار می کنید؟
  • اگر مال گرانبهایی همانند جواهرات داشته باشید آن را بدون دلیل به دیگران می بخشید یا خیر؟
  • هزینه های ضروری شما چیست و چگونه می توان این هزینه ها را متناسب با وضعیت مالی کنترل کرد؟
  • اگر کسی اطلاعات شخصی از جمله رمز کارت عابر بانک، شماره حساب، شماره سی وی تو یا امثال آن ها را را بخواهد در اختیار او می گذارید؟
  • چرا قیمت ملک در نقاط مختلف شهر متفاوت است؟
  • داشتن یک ملک در شمال تهران بهتر است یا در نقاط جنوبی؟

پاسخ های متقاضی به این سوالات، گزارش پزشکی قانونی، شهادت شهود. و دفاع یک وکیل حرفه ای امور حسبی می توان منتهی به صدور حکم رشد گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *