شرایط صدور حکم جلب سیار + 4 نکته مهم

شرایط صدور حکم جلب سیار : دادگاه ها و مقامات قضایی در برخی از شرایط ناگزیر به صدور حکم جلب می شوند. این احکام به دو صورت صادر شده و قابل اجرا هستند. روش اول که متداول تر است صدور حکم جلب عادی نام دارد. اما دادگاه ها می توانند در برخی از موارد مبادرت به صدور حکم جلب سیار نمایند. حال سوال این است که تفاوت حکم جلب عادی و حکم جلب سیار چیست و چرا مقامات قضایی مبادرت به صدور حکم جلب سیار می کنند؟ در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

تفاوت حکم جلب عادی و حکم جلب سیار چیست؟

در جلب عادی که همه روزه اتفاق می افتد دستور جلب یک شخص در یک آدرس مشخص به ضابطین قضایی ( کلانتری ها ) داده می شود, بنابراین کلانتری یا در ساده ترین حالت ممکن یک سرباز به همراه شاکی به آدرس مجلوب علیه رفته و فرد را جلب می کنند. درجلب سیار این گونه نیست و امکان جلب شخص در یک محدوده مشخص وجود دارد. در این روش مقام قضایی به چندین کلانتری اطلاع می دهد که در صورت مشاهده مجلوب علیه در نقاط استحفاظی او را جلب و تحویل مقامات قضایی دهند.

صدور حکم جلب سیار

علل جلب

جلب افراد به علل مختلفی رخ می دهد اما در حالت کلی می توان تمام موارد را در گزینه های ذیل خلاصه نمود:

  • در حالت اول قاضی زمانی حکم جلب را صادر می کند که حکم بدوی قطعی شده باشد و فرد از اجرای تعهدات موجود سرباز بزند. به عنوان مثال بدهکار باید بدهی خود را به طلبکار پرداخت کند اما از پرداخت آن خودداری می کند.
  • حالت دوم به زمانی قبل از قطعی شدن حکم بازمی گردد بدین معنا که یک پرونده در جریان بررسی قرار گرفته است و همچنان فردی به عنوان محکوم علیه معرفی نشده است. قاضی در این شرایط از برخی افراد برای ادای توضیحات دعوت می کند و اگر از حضور در دادگاه امتناع نمایند حکم جلب را صادر می کند.

نکته مهمی که باید در این زمینه مطرح می شود این است که علل صدور حکم جلب در جلب عادی و جلب سیار یکسان است.

نکاتی که باید در خصوص جلب سیار بدانید

جلب سیار دارای نکات خاصی است که باید رعایت گردد. این نکات همان شرایط صدور حکم جلب سیار به شمار می روند. و به شرح ذیل می باشند:

  • جلب سیار مشمول یک زمان خاص است. و اگر در زمان مقرر جلب نگردد نمی توان بعد از آن نسبت به جلب شخص اقدام نمود.
  • در برگه جلب سیار باید درج گردد که اجرای این حکم در محدوده کدام یک از کلانتری ها مجاز است. و خارج از محدوده مورد نظر نمی توان به آن ترتیب اثر داد.
  • جلب سیار باید نشان دهنده این امر باشد که مامور مورد نظر حق ورود به اماکن یا خانه ها را دارد. در غیر این صورت به معنای عدم امکان ورود به خانه ها و اماکن فوق برای جلب سیار می باشد.
  • صرفاً شاکی یا وکیل کیفری او می تواند برگه حکم جلب را به نیروی انتظامی تحویل دهد. و سایر افراد اجازه این کار را ندارند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *