شرایط اثبات شرب خمر و استفاده از دستگاه تست الکل

شرایط اثبات شرب خمر و استفاده از دستگاه تست الکل – وکیل شاه مرادی  : شرب خمر جزو مواردی است که برای اثبات آن یک بار اقرار کافی نیست و با دو بار اقرار اثبات می شود. شـرب خـمر به غیر از 2 بار اقرار یا شهادت 2 مرد مسلمان از طریق علم قاضی نیز قابل اثبات است. استفاده از دستگاه تست الکل از آنجا که موجب یقین قاضی نمی شود. نمی تواند برای صدور حکم کافی باشد.

اثبات شرب خمر

مجازات نوشیدن آبجو

خوردن آبجو یا فقاع نیز ، حتی اگر موجب مستی نشود. مستوجب 80 ضربه شلاق است.

سوپیشینه در اثر شـرب خـمـر

سوء پیشینه ثبت شده بعد از محکومیت در اثر شـرب خـمر دائم نیست. و بعد از 2 سال از پرونده فرد حذف می شود.

مجازات اعدام برای شرب خمر

مجازات شرب خمر برای بار اول تا سوم تفاوتی ندارد. اما برای بار چهارم طبق قاعده کلی قانون مجازات اسلامی برای مجازات های حدی، مستوجب مجازات اعدام است.

شرب خمر توسط چه افرادی مجازات ندارد؟

مجازات حد شـرب خمـر تنها بر مسلمانان اجرا می شود. مگر اینکه فرد غیر مسلمان در ملا عام اقدام به مصرف مسکرات نموده یا پس از مصرف آن در اماکن عمومی و معابر حاضر شود. همچنین شرب خمر برای اطفال و افراد زیر 18 سال فاقد جنبه کیفری است.

رانندگی در مستی

در صورت اثبات مستی، ماموران راهنمایی و رانندگی می توانند وسیله نقلیه را توقیف کنند. در این صورت گواهینامه فرد به مدت 6 ماه ضبط شده و ضمن صدور قبض جریمه نقدی، فرد برای رسیدگی به جرم شرب خمر به مراجع قضایی معرفی می شود.

تاثیر رانندگی در مستی در بیمه بدنه و شخص ثالث خودرو

طبق ماده 6 آیین نامه شماره 53 شورای عالی بیمه اگر خسارت، طبق گزارش مقامات ذی صلاح، در اثر مصرف مشروبات الکلی توسط راننده اتومبیل باشد. زیان های وارده به اتومبیل وی از طریق بیمه بدنه جبران نخواهد شد. همچنین طبق ماده 15 قانون بیمه شخص ثالث، در صورت رانندگی در حالت مستی، شرکت بیمه خسارات را به طور کامل به زیان دیده ثالث می پردازد، اما بعد از آن به مقصر حادثه رجوع کرده و وجوه پرداخت شده را بازیافت می نماید.

مرجع رسیدگی

جرائم مرتبط با شـرب خـمـر در تهران در دادسرای ارشاد (ناحیه 21) مورد رسیدگی قرار می گیرد.

نقش وکیل متخصص در جرایم شرب خمر

وکیل شرب خمر می تواند با استناد به قواعد قانونی و استدلالات مورد قبول، در یقین قاضی تردید ایجاد نموده. و از محکومیت فرد، اجرای مجازات حد (شلاق) و درج سوء پیشینه کیفری جلوگیری کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *