جرم جیب بری چه مجازاتی دارد ؟

جرم جیب بری و استفاده از وکیل برای شکایت :  سرقت به معنای ربودن مال غیر بدون اجازه وی می باشد اما جیب بری من جمله اقسام و انواع سرقت است. در سالهای اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی سرقت و به طور خاص جرم جیب بری در سطح کشور افزایش پیدا کرده. و سبب ورود پرونده های بسیار به شعب کیفری دادسراها و در نهایت تشکیل پرونده گردیده است. طبیعی است جرم جیب بری در مکان هایی پر رفت و آمد همچون خیابان های شلوغ یا مترو اتفاق می افتد.

قانون نیز مجازات های کیفری اعم از حبس و شلاق و در بعض موارد جبران ضرر و زیان برای جرم جیب بری در نظر گرفته که در ادامه به مجازات جیب بری کامل اشاره خواهیم کرد. در قانون بین جیب بری با کیف زنی یا در اصطلاح عام قاپ زنی تفاوت قائل شده.

جرم جیب بری چه مجازاتی دارد ؟

تفاوت جیب بری و قاپ زنی چیست؟

این دو اصطلاح در عنوان مجرمانه و نحوه عمل(عنصر مادی جرم) متفاوت هستند و نام آنها متفاوت است. جرم جیب بری ربودن و سرقت اموال از مکانی پنهان و مخفی همانند جیب شلوار یا لباس یا کت می باشد. اما در کیف قابی معمولاً سرقت اموال از دست افراد می باشد. مثلا گوشی موبایل را از دست فرد می ربایند. در قانون مجازات اسلامی برای هر دو مجازات یکسانی در نظر گرفته شده که بیان خواهیم نمود.

مجازات جرم جیب بری و کیف قاپی

قانونگذار در ماده 160 مصوب 1375 بیان می دارد: افرادی که به موجب اعمال مجرمانه ای همچون جیب بری یا کیف قاپی اموال و دارایی افراد را سرقت می کنند به 1 تا 5 سال حبس محکوم خواهد شد. به علاوه به تحمل 74 ضربه شلاق نیز محکوم خواهند شد.

نکته مهم :

البته طی تغییرات حاصل شده در قانون مجازات اسلامی سال 1399 مطابق تبصره ماده 104 قانون مجازات اسلامی حداقل و حداکثر مجازات حبس تعزیری درجه 4 تا 8 برای جرائم قابل گذشت به نصف تقلیل پیدا کرده.

اما در خصوص تأثیر قانون کاهش حبس تعزیری بر جرم جیب بری باید بیان داشت که چنانچه مجرم سابقه کیفری موثر نداشته باشد. و بتواند رضایت شاکی را هم جبران کند به علاوه قیمت مال کمتر از 20 میلیون باشد تعقیب کردن متهم متوقف شده و چنانچه در مرحله اجرا باشد مجازات اجرا نخواهد شد.

در هرکدام از جرایم مذکور هرگاه به همراه ورود آسیب جسمی یا روحی یا مالی همراه باشد مجازات شدیدتر لحاظ خواهد شد.

شکایت جیب بری و کیف قاپی

در اکثر این جرایم به سبب سرعتی که مجرمین در انجام این فعل مجرمانه دارند مال باختگان اصلاً چهره فرد خاطی را ندیده اند. بنابراین بهترین اقدام پس از وقوع جرم جیب بری تماس با پلیس و شرح توضیحات کامل درباره نحوه وقوع جرم و محل وقوع جرم می باشد.

اگر خوش شانس باشید دوربین های محل نیز می توانند در شناسایی مجرم به شما کمک کنند. علاوه بر موارد فوق ، شما می توانید از اظهارات شاهدین وقوع جرم نیز برای اثبات و کشف مجرمان کمک بگیرید. و همه این موارد در صورت جلسه پلیس ذکر خواهد شد.

پس از تنظیم شکوائیه فرد مال باخته باید محتویات موجود در کیف را در جرم جیب بری یا کیف قاپی حتی الامکان کامل ذکر کند. در صورت شناسایی مجرمین و دستگیری، زمان و مکان رسیدگی به پرونده به شما ابلاغ خواهد شد. می بایست در جلسه به همراه وکیل کیفری حضور پیدا کرده و ضمن مجازات خواستار جبران ضرر و زیان وارده نیز باشید.

مدارک لازم برای شکایت جرم جیب بری

به هنگام شکایت از جرم جیب بری حتماً مدارک زیر را به همراه داشته باشید :

  1. کارت ملی یا مدرکی که مثبت هویت شما است.
  2. جمع آوری و تهیه تمام مدارک و اسنادی که در اثبات جرم و نحوه انجام آن می تواند کمک حال شما باشد اعم از فیلم دوربین ها یا عکس یا حتی شاهد وقوع جرم.
  3. استمداد و استفاده از وکیل متخصص کیفری جهت تسریع در رسیدگی زیرا که به طور معمول چنین پرونده هایی زمان و پروسه رسیدگی نسبتاً طولانی دارند.

مشارکت در جرم جییب بری

در اکثر موارد جرم جیب بری توسط دو نفر انجام می شود. در این صورت یکی مباشر و دیگری مراقب یا در موارد ی راننده موتور یا وسیله نقلیه می باشد. بدیهی است فرد مراقب یا راننده نیز به سبب مشارکت در جرم می بایست مجازات شود .

قانون مجازات اسلامی در خصوص مشارکت در جرم جیب بری بیان داشته :

چنانچه فردی با شخص یا اشخاص دیگری در عملیات اجرایی جرمی مشارکت کند اگر جرم مستند به رفتار همه آن ها باشد. خواه رفتار هریک به تنهایی برای وقوع جرم کافی باشد خواه نباشد و خواه اثر کار آنان مساوی باشد. خواه متفاوت، شریک در جرم محسوب و مجازات او مجازات فاعل مستقل آن جرم می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *