نحوه دریافت تخفیف در مجازات سرقت

تخفیف در مجازات سرقت را چگونه بگیریم ؟ سرقت یکی از جرائمی ست که در همه ادوار تاریخ رخ داده است و در همه نظام های حقوقی نیز مورد توجه واقع شده است. متاسفانه به علت شرایط نامناسب اقتصادی نیز شاهد افزایش سرقت در نقاط مختلف کشور هستیم. افزایش میزان سرقت و گزارش های به دست آمده در این خصوص با سوالات زیادی همراه است که از جمله آن ها امکان یا عدم امکان تخفیف مجازات سرقت می باشد. قصد داریم در این مقاله به بررسی این مسئله بپردازیم که آیا تخفیف در مجازات سرقت امکان پذیر است یا خیر؟ با وکیل شاه مرادی همراه باشید تا این مسئله را بررسی کنیم.

جرم سرقت و مجازات آن

سرقت یکی از جرائمی است که به دو صورت حدی و تعزیری رخ می دهد. شرایط خاصی لازم است تا سرقت به عنوان یک جرم حدی شناسایی شود. اما در اغلب موارد به علت فقدان چندین شرط از شرایط مورد نظر، سرقت به وقوع پیوسته از نوع حدی نیست و مشمول مجازات های تعزیری می شود.

تخفیف در مجازات سرقت

همه جرائم دارای جنبه خصوصی هستند اما برخی دیگر شامل جنبه عمومی نیز می باشند و این مسئله باعث می شود. تا مجازات آن ها شدیدتر از جرائمی باشد که صرفاً دارای جنبه خصوصی هستند. سرقت از جمله جرائمی است که علاوه بر جنبه خصوصی، دارای جنبه عمومی نیز می باشد. به همین علت با گذشت شاکی خصوصی، پرونده مختومه نمی شود و سارق باید متحمل یک مجازات متناسب با جنبه عمومی جرم گردد.

جهات مخففه در مجـازات سـرقت

جهات مخففه برای تخفیف در مجازات سرقت و سایر جرائم یکسان است. طبق قانون مجازات اسلامی جهات مخففه عبارتند از:

  • الف- گذشت شاکی یا مدعی خصوصی (هرچند باعث تبرئه سارق نمی شود اما باعث تخفیف مجازات می گردد.)
  • ب- همکاری موثر سارق در شناسایی شرکا یا معاونان جرم، تحصیل ادله یا کشف اموال و اشیاء حاصله از وقوع سرقت یا به کار رفته برای ارتکاب آن.
  • پ- اوضاع و احوال خاص موثر در ارتکاب سرقت، از قبیل رفتار یا گفتار تحریک آمیز بزه دیده یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب سرقت.
  • ت- اعلام متهم یا همان اقرار قبل از تعقیب یا اقرار موثر وی درحین تحقیق و رسیدگی به پرونده.
  • ث- ندامت، حسن سابقه و یا وضع خاص متهم از قبیل کهولت سن یا بیماری هایی که مانع اجرای برخی از مجازات ها می شود.
  • ج- کوشش سارق یا متهم به سرقت به منظور کاهش آثار جرم یا اقدام وی برای جبران زیان ناشی از آن.
  • چ- خفیف بودن زیان وارده به بزه دیده (مال باخته) یا نتایج زیانبار سرقت.
  • ح- مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع سرقت.

لازم است بدانید که طبق قانون مجازات اسلامی اگر نظیر جهات مندرج در این ماده (ماده 38 قانون مجازات اسلامی) در مواد خاصی و برای جرائم ویژه ای پیش بینی شده باشد. دادگاه نمی تواند به موجب همان جهات، مجازات را دوباره تخفیف دهد. بنابراین تخفیف مجازات صرفاً با استناد به یکی از مواد مندرج در قانون مجازات اسلامی امکان پذیر است. همچنین وجود یکی از جهات نیز برای اجرای تخفیف در مجازات سرقت کفایت می کند.

نحوه تخفیف مجازات در سرقت

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که تخفیف مجازات در سرقت به چه صورت است؟ این سوال نیز در قانون مجازات اسلامی پاسخ داده شده است و شامل موارد ذیل می شود:

  1. تقلیل و تخفیف مجازات حبس به میزان یک تا سه درجه.
  2. تبدیل مصادره اموال سارق به جزای نقدی درجه یک تا چهار.
  3. تبدیل انفصال دائم به انفصال موقت آن هم به میزان پنج تا پانزده سال.
  4. تقلیل سایر مجازات های تعزیری به میزان یک یا دو درجه از همان نوع یا انواع دیگر که باید توسط قاضی تعیین گردد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *