بخشش مهريه و امكان رجوع از آن + نکات مهم

بخشش مهريه و امكان رجوع از آن در مواردى پيش آمده كه زوجه مهريه خود را در قالب یک سند رسمی و حتی یک دستنویس عادی به همسر خود می بخشد و پس از بذل و بخشیدن مهریه پشیمان می شود. سوال اینجاست که در صورت پشیمانی زن آیا رجوع از بذل مهریه امکان پذیر است. یا خیر ؟ در ادامه با وکیل مهریه همراه باشید…

در پاسخ به سوالِ بخشش مهريه و امكان رجوع از آن بايد قائل به تفكيك شد. و براى مهر از نوع عين معين و مهر از نوع كلى فى ذمه پاسخ های متفاوتی داد .

امروزه معمولاً مهريه را در قالب تعدادى سكه و يا مبلغى وجه قرار مي دهند. و البته گاهى هم مهريه در قالب عين معين مانند يك اتومبيل ، يك آپارتمان و امثال اين ها تعیین می گردد .

اگر مهريه به صورت تعدادى سكه يا مبلغ معينى پول باشد. و هنوز مهریه زوجه پرداخت نشده باشد. بخشش مهريه در قالب ابراء صورت مي گيرد. و با ابراء دين ، ذمه زوج برى مي شود. و مانند آن است كه زوجه مهريه خود را گرفته است . بنابراين رجوع از آن امكانپذير نيست .

بخشش مهريه و امكان رجوع از آن

بخشش مهريه و امكان رجوع از آن

اگر زوج مهر را در مقام اداء دين به زوجه بدهد و پس از آن زوجه مهر را به زوج ببخشد. در اينجا مهر از حالت كلى خارج شده و وجود خارجى پيدا مي كند. بنابراين بخشش مهر با تحقق ديگر اركان هبه از جمله قبض و اقباص در قالب عقد هبه صورت مي گيرد و در اين صورت رجوع از آنچه كه زوجه بخشيده امكانپذير است .

بخشش مهريه و امكان رجوع از آن

اگر مهريه به صورت عين معين باشد مانند يك ملك يا يك قطعه زمين يا يك اتومبيل و امثال اينها. و پس از آنكه به ملكيت زن در آمد و زوجه آن را با وجود ساير شرايطِ تحقق هبه ( قبض و اقباص ) به زوج ببخشد ، باز هم رجوع امكانپذير است .

البته بايد اذعان داشت كه بعضي از حقوقدانان بخشش مهريه را در هر صورت در قالب هبه مي دانند. ولو اينكه مهريه به زن تسليم نشده باشد و همچنان بر ذمه زوج باقى باشد. و بر اين نظرند كه هبه بخشش مال اعم از دين يا عين مي باشد .

در پاسخ بايد اين چنين گفت كه حتى اگر بخشش مهريه اى كه به صورت دين بر ذمه زوج مى باشد را در قالب عقد هبه بدانيم. باز هم با بخشش مهريه مالكيت ما فى ذمه براى زوج به وجود مى آيد. و طبق ماده ٨٠٦ قانون مدنى هر گاه داين طلب خود را به مديون ببخشد حق رجوع ندارد .

چنان چه زوجه مهریه خود را در مقابل طلاق ببخشد.  مگر آن که در حین طلاق یا به موجب عقد جداگانه ای حق رجوع را از خود سلب کرده باشد .

جهت کسب اطلاع بیشتر و بهره مندی از خدمات مشاوره ای ، با ما تماس بگیرید . تلفن تماس : 09123939759

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *