اهمیت وکالت در دعاوی

اهمیت وکالت در دعاوی : منظور از وکالت بدون شک کمک به اجرای صحیح عدالت می باشد و هدف از عدالت نیز به نوبه خود پاسخ گویی به یک نیاز فطری و اجتماعی انسان ها در جهت تأمین منفعت عامه می باشد و همانطوری که اصول پنجگانه دین مبین اسلام یکی به نام عدل که از اسامی پروردگار متعال می باشد همان معنای عدالت را نمایان کرده است .

تأمین منفعت عامه در جامعه با رشد روز افزون علم و تکنولوژی به صورت فردی به سختی میسر می گردد و حتی امکان از بین رفتن آن نیز وجود دارد به این دلیل نقش حرفه وکالت را در این حین بایستی در یک نگاه جمعی به نحوه عملکرد دستگاه قضائی در پرتو واقعیات حاکم بر تشخیص حق و باطل نگریست واقعیت این است که وکالت یک حرفه ای مستقل از دیگر مشاغل حقوقی می باشد ، هرچند که تمامی این مشاغل در دانشگاه ، تحصیل علم حقوق کرده اند ‌.

هدف وکیل در دعاوی

وکیل هدفی جز اثبات یا رد دعوا به نفع موکل خود ندارد به عبارت دیگر وکیل در پی آن است که با استعانت از فنون دفاع ، قاضی را متقاعد نماید که تنها مدافعات اوست که با ضوابط حقوقی حاکم بر دعوا انطباق دارد ، بنابراین وکیل بر خلاف قاضی نمی ‌تواند بی طرف باشد ، بلکه او از علم حقوقی خود به عنوان عنصری ضروری در مجموعه فنون وکالت برای پیروزی در دعاوی و صدور رای به نفع موکل خویش بهره می جوید ؛ توانایی اثبات یا رد دعوا جوهر حرفه وکالت را تشکیل می دهد . بر همین اساس بی طرف نبودن وکیل است که اختیار انتخاب وکیل مطابق اصل سی و پنجم قانون اساسی به طرفین دعوا داده شده است ، علاوه بر اصل فوق الذکر ماده واحده ای مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بیان می دارد که ، اصحاب دعوا حق انتخاب وکیل دارند و دادگاه ها موظف به پذیرش وی هستند .

اهمیت وکالت در دعاوی

جایگاه وکیل در جامعه

از دید جامعه و عرف نقش وکیل در اجرای عدالت نقشی حیاتی می باشد و در این رابطه موقعیت ویژه‌ اجتماعی به وکلا واگذار شده است که برای اجرای شایسته عدالت بایستی از ایشان طلب کمک نمود و جهت رسیدن تمام و کمال به حق و عدالت از این طریق به سهولت صورت می پذیرد ، البته که گاهاً انتقاداتی نیز به این حرفه مانند تمام مشاغل دیگر، شده است .

نقش استقلال وکلا

در اهمیت وکالت در دعاوی آنچه سبب تمایز هر وکیل نسبت به دیگری می شود شیوه استفاده از ابزارهای قانونی می باشد . یک وکیل ملزم نیست که با تمامی قوانین موجود در جامعه موافق باشد ، زیرا بی تردید تمامی قوانین قابل احترام نبوده و در همه کشورها قوانین ظالمانه و غیرمنصفانه نیز وجود دارد ، و انسان سالم بر حسب فطرت خویش ، به حکم خرد و ندای وجدان و انصاف توجه می کند ، این دو مکمل یکدیگر هستند و وکیل عدالت خواه را در اکثر موارد از احترام به قوانین غیرمنصفانه متزلزل می نماید . این استقلال وکلا در انتخاب و استفاده از قوانین است که در اجرای عدالت نقش بسزایی را ایفا می نماید .

امید شاه مرادی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *