وکیل الزام به رفع تصرف عدوانی

الزام به رفع تصرف عدوانی با وکیل پایه یک دادگستری : دعوای تصرف عدوانی عبارت است از اینکه شخصی بدون رضایت متصرف و به صورت غیر قانونی ، ملک را از تصرف وی خارج کند .

در قانون آیین دادرسی مدنی در ماده 158 در مورد دعوای تصرف عدوانی آمده است که : دعوای تصرف عدوانی عبارت است از : ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیر منقول را از تصرف وی خارج کرده . در چنین حالتی متصرف سابق می تواند ؛ اعاده ی تصرف را بخواهد و دادخواست رفع تصرف عدوانی را مطرح کند .

ارکان دعوای رفع تصرف عدوانی عبارت است از :

  1. اثبات تصرف سابق خواهان
  2. اثبات تصرف فعلی خوانده
  3. غیر قانونی بودن تصرف فعلی خوانده

تصرف عدوانی هم جنبه ی حقوقی دارد و هم جنبه ی کیفری . در واقع دعوای تصرف عدوانی هم در دادگاه حقوقی قابل طرح است و هم در دادگاه کیفری .

با این تفاوت که در دعوای حقوقی ، تصرف عدوانی ، صرف تصرف سابق خواهان به شرط مشروع بودن منشاء تصرف ، برای ارایه دادخواست کافی است و به مالکیت متصرف سابق رسیدگی نمی شود و خواهان به صرف وجود تصرف سابق می تواند اقامه دعوی کند. اما در تصرف عدوانی کیفری ، شاکی باید برای اثبات شکایت خود ، حتماً مالک رسمی ملک باشد و سند و مدارک مالکیت خود را ارائه کند .

طرفین دعوی در الزام به رفع تصرف عدوانی :

در دعوای تصرف عدوانی خواهان متصرف سابق بوده که دعوی را به طرفیت متصرف فعلی اقامه میکند .
لازم به ذکر است که در الزام به رفع تصرف عدوانی ، اشخاصی که به نمایندگی از مالک ، ملک را در تصرف داشته باشند (کارگر – مباشر – متولی ) نیز می توانند اقامه دعوی کنند .

الزام به رفع تصرف عدوانی

مدت زمان تصرف خواهان

وکیل الزام به رفع تصرف عدوانی : اصولاً مدت زمان تصرف خواهان باید به اندازه ای باشد که او عرفاً متصرف محسوب شود و این میزان در محاکم قضایی مختلف است .

نحوه اجرای رأی تصرف عدوانی

دعوای تصرف عدوانی به محض صدور رأی بدوی ، قابلیت اجرایی دارد و تجدید نظر از آن اجرای حکم را به تاخیر نمی اندازد . بنابراین پس از صدور حکم مبنی بر رفع تصرف عدوانی ، اجراییه صادر و رأی اجرا می شود .

مشاوره با وکیل شاه مرادی

جهت اخذ مشاوره با وکیل ملکی ، تماس بگیرید . تلفن تماس : 09123939759

1 پاسخ
  1. محسن
    محسن گفته:

    سلام ما ملکی به صورت مبایعه نامه با کد رهگیری خریداری کردیم‌،و طبق توافق در مبایعه نامه ملک تحویل ما شد و حتی فروشنده وکالت محضری داد برای گرفتن آب گاز ،روز تنظیم سند در محضر معلوم شد فروشنده روی ملک وام سنگینی گرفته. و پرداخت نکرده ،عدم حضور صادر شد ، دادخواست وجه التزام قراردادی کردم رای قطعی هم گرفتم به نفع ما،،،ولی خریدار از نبودن ما در ایران با خبر شد ملک را تصرف کرد. ،شکایت کردیم حکم بدوی ،اعلام شد. رفع تصرف و شش ماه حبس برای فروشنده،ولی تجدید نظر نقض گرفت و اعلام کرد. باید خریدار دادخواست حقوقی بدهد‌‌،،الان اگر ما توسط شما دادخواست حقوقی دهیم. آیا حتما رای میگیریم. و آیا با حکم بدوی میتوانم وارد ملک شویم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *