الزام به انجام تعهد پیش فروشنده

نحوه الزام به انجام تعهد پیش فروشنده و پیگیری پرونده های مربوطه :  اکثر افراد از حقوق خود در خصوص معاملات مربوط به پیش فروش واحدهای آپارتمانی یا قراردادهای مشارکت در ساخت آگاهی کافی و لازم ندارند. حضور یک وکیل حرفه ای ملکی در کنار شما یا بهره مندی از اطلاعات یک مشاور حقوقی در این زمینه می تواند بهترین راهنمای ممکن برای شما و موجب جلوگیری از بروز تضرر باشد. در این مقاله قصد داریم به یکی از مباحث مهم و پراهمیت چندین سال گذشته تا کنون یعنی الزام به تعهد پیش فروشنده بپردازیم. اگر شما نیز با عدم اجرای تعهدات از جانب پیش فروشنده و کارشکنی در طرف مقابل معامله مواجه شده اید پیشنهاد می دهیم با مطالعه این مقاله وکیل شاه مرادی را همراهی کنید.

الزام به انجام تعهد پیش فروشنده

قرارداد پیش فروش به چه معناست؟

بیع یا همان معامله (خرید و فروش) انواع مختلفی دارد. رایج ترین نوع معامله بدین صورت است که کالای مورد نظر در یک زمان مشخص به خریدار تحویل داده می شود. و خریدار نیز باید در همان زمان مبادرت به پرداخت بهای همان کالا نماید. به غیر از این روش، گونه های دیگری از معامله نیز وجود دارد که یکی از آن ها به صورت پیش فروش است. بدین صورت که بهای کالا پرداخت می شود اما کالا در آینده به خریدار تحویل داده می شود. این روش کاملاً نقطه مقابل نسیه است که کالا را در زمان حال به خریدار تحویل می دهند. اما پرداخت بهای آن به روزهای آینده موکول می شود. قراردادهای پیش فروش نیز یکی از اقسام بیع در دنیای تجارت و اقتصاد است.

  • در قرارداد پیش فروش ذکر موارد ذیل ضرورت دارد:
  • نام و مشخصات پیش خریدار
  • نام و مشخصات پیش فروشنده
  • امضای طرفین به همراه دو فرد به عنوان شاهد
  • موضوع مورد معامله و تاریخ تسلیم آن
  • بهای مورد معامله و نحوه تسلیم آن
  • امضای طرفین معامله

بهتر است علاوه بر موارد فوق، در قرارداد اولیه از شروط ضمن عقد، وجه التزام برای عدم انجام تعهدات از جانب طرفین، تعیین داور برای رسیدگی به اختلافات قراردادی و مواردی از این قبیل نیز اشاره نمایید. تا احساس تعهد و وظیفه شناسی در طرفین و بخصوص پیش فروشنده که ملزم به تحویل موضوع معامله است بیشتر شود.

طرح دعوی الزام به ساخت بنا (الزام به انجام تعهد پیش فروشنده)

دعوی الزام به انجام تعهد پیش فروشنده می تواند اقسام مختلفی داشته باشد. که از جمله آن ها الزام شرکت های خودروسازی به تحویل خودروهای پیش فروش شده یا انواع مختلفی از چنین قراردادهایی است؛ اما مهمترین و اصلی ترین دعوی صورت گرفته در این زمینه، دعوی الزام به ساخت بنا می باشد؛ در این معامله جریان از این قرار است که یک فرد در قالب خریدار یا مهندس، بهای واحدهای فروخته شده را پیش از تحویل واحدها و حتی پیش از ساخت آن ها از خریداران می گیرد.

پرداخت بهای ملک در موارد فوق اصولاً به صورت اقساط است و کمتر شاهد پرداخت بهای آنها به صورت یکجا هستیم. اما در هر صورت پیش فروشنده موظف است. تا طبق قرارداد مبادرت به ساخت بنا و تحویل کلید ساختمان به پیش خریدار نماید. حال اگر وی از انجام تعهدات خود سرباز بزند دادگاه محل وقوع قرارداد پیش فروش برای رسیدگی به دعوی الزام به ساخت بنا صلاحیت رسیدگی خواهد داشت. البته طرفین می توانند در قرارداد اولیه یک داور برای رسیدگی به دعواهای ناشی از این معامله تعیین کنند.

شرایط فسخ قرارداد پیش فروش

اگر پیش خریدار نتواند پیش فروشنده را ملزم نماید تا طبق قرارداد مبادرت به ساخت و تکمیل آپارتمان (یا تحویل موضوع معامله) نماید و فرد دیگری نیز به عنوان شخص ثالث قادر به اجرای تعهدات از جانب پیش فروشنده نباشد. حق فسخ قرارداد برای پیش خریدار ایجاد می گردد و او می تواند خسارات ناشی از فسخ قرارداد را از پیش فروشنده اخذ کند.

البته اگر اغلب کارهای تکمیل ساختمان صورت گرفته باشد و تنها جزییات امر باقی مانده باشد. به جای فسخ قرارداد از پذیرش مسئولیت ها توسط پیش خریدار استفاده می کنند. و طبق شرایط خاصی به وی اجازه می دهند تا با مراجعه به دفتر اسناد رسمی مبادرت به تنظیم سند ملک به نام خود نمایند. در این خصوص سعی کنید از خدمات مشاوره حقوقی الزام به انجام تعهد یا وکیل حرفه ای الزام به انجام تعهد پیش فروشنده بهره مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *