اعتراض ثالث اجرایی چیست و چگونه انجام می شود ؟

اعتراض ثالث اجرایی چگونه صورت می گیرد ؟ هر گاه در حین انجام اقدامات اجـرایـی یک اجراییه اعم از اجـراییـه ثبتی یا دادگاه مالی به عنوان متعهد یا محکوم علیه یا مدیون معرفی و توقیف شود. و شخص ثالثـی آن مال را متعلق به خود بداند ، به اقدامات انجام شده اعـتراض نماید. اصطلاحاً به آن اعتراض ثالث اجرایی می گویند . تعریف مذکور را دکتر جعفری لنگرودی از اعتراض ثالث اجرایی ارائه داده اند .

این نوع اعتراض ، اختصاص به اجرای قرار ندارد و ناظر به توقیف مال منقول می باشد .

ممکن است در هنگام عملیات اجرایی در هنگام عملیات اجرایی بر روی مال غیر منقول مدیون ومزایده آن ، شخص ثالثی اعتراض داشته باشد. که ملک متعلق به او یا متعلق به حق اوست. در این دادخواست به مرجع صلاحیت دار ( دادگاه اجرا کننده حکم ) داده می شود. و دادگاه مزبور شخص ثالث و داین و مدیون را احضار نموده و به دادگاهی که باید مزایده در حوزه آن واقع شود جریان را اطلاع می دهد .

اعتراض ثالث اجرایی

اگر دادگاه دلایل شخص ثالث را قوی ببیند ، قرار توقف مزایده را خواهد داد. و مدعی به داین را تا هنگام صدور حکم توقیف اجرا ، موافق قوانین تأمین می کند. و اگر اعـتراض شـخص ثالـث راجع به قسمتی از ملک باشد مزایده سایر قسمت ها توقیف نمی شود. این عبارت یه معنی ، اعتراض به توقیف مال ، شکایت ثالث اجرایی و شکایت از توقیف مال به کار برده می شود .

شرایط اعتراض ثالث اجرایی

قانونگذار در مواد 146 و 147 قانون اجرای احکام مدنی مصوب سال 1356 بدون بیان تعریف ، شرایط اعتـراض و نحوه رسیدگی به آن را بیان نموده است .

مع الوصف قانونگذار تعریف دقیقی ارائه ننموده و صرفاً در مواد مذکور شرایط آن را بیان کرده است .

در سایر قسمت های این وب سایت مقایسه ( شباهت و تفاوتها ) اعتـراض ثالـث اجـرایی با دیگر طرق اعتراض مشابه از جمله اعتراض شخص ثالث . اعتـراض ثالـث اجرایـی ثبتی و اعتراض شخص ثالث نسبت به عملیات اجرایی بیان شده. خوانندگان گرامی در صورت نیاز می توانند به آن قسمت ها مراجعه نمایند .

وکیل شاه مرادی – وکیل پایه یک دادگستری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *