اثبات جنایت عمدی چگونه صورت می گیرد ؟

شرایط و نحوه اثبات جنایت عمدی : اثبات جنایت یکی از چالش برانگیزترین مباحث حقوق جزاست. چرا که در صورت تایید همه روش های اثبات جنایت باز هم تا حدی شک و شبهه در خصوص صحت یا عدم صحت ادله وجود دارد. از طرف دیگر مجازات های تعیین شده برای این گروه از جرائم به شدت سنگین است. و همین مسئله باعث می شود. تا ماهها و حتی سال ها تحقیق لازم باشد تا به اثبات جنایت عمدی منجر گردد. هرچند چالش های موجود در خصوص اثبات جنایت عمد و غیرعمد بسیار زیاد و دست و پاگیر هستند. با این حال روش های اثبات آن محدود به مواردی است که در ادامه بیان می کنیم.

اقرار ؛ اولین و بهترین شیوه اثبات جنایت است

وکیل کیفری : به جرات می توان گفت که اقرار بهترین شیوه اثبات جنایت است . ( از اقرار تحت عنوان شاه دلیل نیز نام برده می شود ) در همه شیوه ها و ادله اثبات جنایت میزان شک و شبهه قاضی نسبت به صحت رای صادر شده بسیار زیاد است. اما میزان شک و شبهه دستگاه قضا برای جرائمی که از طریق اقرار اثبات می شوند بسیار محدود و در حد صفر می باشد. اقرار به معنای بیان حقیقتی است که به نوعی برخلاف مصلحت اقرار کننده می باشد. ( اخبار به حقی به نفع دیگری و به ضرر اقرار کننده یا مقر ) بنابراین اگر اطلاعاتی که فرد در اختیار قاضی یا بازپرس پرونده قرار می دهد. برخلاف مصالح شخص نباشد نمی توان آن را اقرار نامید.

اثبات جنایت عمدی

شهادت یا بینه

افرادی که در صحنه وقوع جرم حضور داشته اند می توانند آنچه را که عیناً دیده اند در قالب شهادت بیان کنند؛ افرادی که شهادت می دهند نباید در گفته ها و بیانات خود دارای نفع شخصی باشند. به همین علت در اغلب موارد شهادت دوستان و آشنایان به نفع یکی از طرفین دعوی قابل استماع نمی باشد. هرچند در برخی از مواقع که هیچ فرد دیگری در صحنه جرم حاضر نبوده است. دادگاه اظهارات همان شخص را ضمیمه پرونده می کند. البته از این اظهارات صرفاً برای پی بردن به حقیقت استفاده می نماید. و کمتر انتظار می رود این اظهارات را در قالب شهادت که منجر به صدور حکم می شود بپذیرد.

قسامه یا سوگند

زمانیکه هیچ راه حل منطقی و عقلایی برای اثبات یک جرم (جنایت) باقی نمی ماند قاضی از طریق قسامه و رعایت کیفیت آن سعی می کند. پرونده را به یک سمت منطقی سوق دهد تا بتواند حکم مورد نظر را صادر نماید. اگر فردی برای اثبات ادعای خود هیچ دلیل و مدرکی نداشته باشد. و نتواند با استفاده از ادله فوق یعنی اقرار و شهادت، عدم مجرم بودن خود و مجرم بودن دیگری را اثبات کند می تواند با سوگند خود را از وضعیت موجود رها کند.

علم قاضی

برخلاف تصور عامه اجتماع علم قاضی از مهمترین روش های اثبات جنایت است. علم قاضی محصور بودن روش های اثبات جرم را در هم شکسته و در واقع آن را نامحدود می سازد, قاضی می تواند از همه اوضاع و احوالی که ایجاد شده است؛ اعم از اوضاع و احوال صحنه جرم، بعد از آن، رفتارهای مشاهده شده در جلسات دادگاه و حتی بازداشتگاه برای اثبات یک امر استفاده نماید. در واقع همه اسناد و مدارکی که قاضی برای اثبات جرم از آن ها استفاده می کند در مجموعه علم قاضی قرار دارند.

لوث شدن به چه معناست؟

در امر قضا و قضاوت یک مقوله مهم با عنوان “لوث شدن” وجود دارد. این مقوله همان مبحث سخت و سنگینی است که در نتیجه چالش برانگیز بودن امر قضاوت ایجاد می شود. بدین صورت که اگر همه شواهد و قرائن علیه یک فرد باشند. اما فقط یک نقطه مبهم در این زمینه وجود داشته باشد. و تنها یک درصد احتمال عدم اتهام را از روی متهم بردارد. باعث لوث شدن پرونده می شود.

در این شرایط صدور حکم ممکن است با خطا همراه باشد و از آن جا که اصل بر بی گناه بودن متهم است. مگر اینکه اتهام او به صورت قطع بر یقین اثبات گردد دیگر قاضی اجازه صدور حکم را نخواهد داشت. اصولاً استفاده از قسامه نیز به عنوان یکی از مهمترین روش های اثبات یا نفی جنایت به همین علت صورت می گیرد. لوث شدن پرونده ها از مهمترین راه های دفاعی از کسانی است که توانایی دفاع از خود جهت تبرئه شدن را ندارند. بهتر است پیش از حضور در دادگاه و پاسخ دهی به سوالات مقام قضایی با یک وکیل کیفری در این زمینه مشورت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *